دسته بندی :  وبلاگ

لوازم یدکی ماشین 405

 

پژو 405 برای اولین بار در سال 1984 میلادی توسط کمپانی پژو در فرانسه تولید شد و 4 سال بعد، در سال 1998 میلادی، عنوان بهترین خودروی سال اروپا را به خود اختصاص داد

 

 

پژو 405

 شرکت ‎های خودروسازی داخلی، برای رهایی از دست پیکان که طراحی بسیار قدیمی ‎داشت و تکنولوژی ساخت آن هم از رده خارج شده بود، تصمیم گرفتند سرمایه گذاری جدیدی روی یک خودروی مدرن ‎ مانند پژو 405 انجام بدهند. به همین دلیل، خط جدید تولید پژو 405 در سال 1369 به وسیله رییس جمهور وقت کشورمان کلید خورد و از همان سال، کار مونتاژ و تولید این خودرو به همراه مدل‏های دیگری از سواری پژو در ایران آغاز شد. از سال 1373 شرکت ساپکو، ساخت داخلی قطعات 405 را شروع کرد و موفق شد تا سال 1377 بیش از نیمی ‎از قطعات این خودرو را تولید کند و به این ترتیب، نیاز به واردات این قطعات با قیمت بیشتر از کشور فرانسه را کاهش دهد. 

 

 

قطعات یدکی اگزوز یدک

تمام قطعات خودرو 405 در اگزوز یدک وجود دارد

 

موتور خودرو 

موتور در خودرو در واقع تولید کننده قدرت است. موتور خودرو مجموعه از تجهیزات مکانیکی و الکترونیکی است که در کنار یکدیگر باعث تولید قدرت می‌شوند. موتور خودرو از اجزای بسیار زیادی همچون: سیلندر، پیستون، سوپاپ، میل لنگ و… تشکیل شده است.خودروها با توجه به کاربری از موتورهای گوناگونی استفاده می‌کنند. موتور خودرو‌ها عموما برحسب نوع سیلندر و آرایش سیلندرها نام گذاری می‌شوند.

 

فروش آنلاین انواع قطعات خودرو در سایت اگزوز یدک با ضمانت 12 ماهه انجام میشود

 

سرسیلندر

یکی از قسمت‌های اصلی موتور خودرو سرسیلندر آن می‌باشد و در قسمت بالایی موتور قرار گرفته که مجموعه سوپاپ و مانیفولدها بر روی این قطعه مونتاژ می‌شوند. اگر یک سرسیلندر تحت حرارتی بیش از حد تحمل خود قرار گیرد (که کاملا بسته به کیفیت سرسیلندر و مواد تشکیل دهنده آن دارد) اصطلاحاً می‌گویند که سرسیلندر سوخته است. در واقع همان پیچش و تغییر شکل در اثر حرارت بیش از اندازه را سوختن می‌گویند که معمولا منجر به تعویض سرسیلندر می‌شود.

فروشگاه آنلاین قطعات خودرو اگزوز

 

واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر در موتو بین سیلندر و سرسیلندر قرار می‌گیرد و وظیفه آن ایجاد یک آبندی کامل بین سیستم‌های مختلف روغن رسانی، آب، و احتراق موتور است. واشر سرسیلندر واشری از جنس پنبه نسوز به علاوه فولاد و مس است. این واشر از فرار گاز از محفظه احتراق، نشت آب از کانال‌های آب و نشت روغن از کانال‌های روغن جلوگیری می‌کند. سوختن واشر سرسیلندر به اصطلاح به دفورمه شدن واشر می‌گویند که این امر موجب از بین رفتن آب‌بندی مابین سیستم‌های مختلف موتور خودرو می‌شود. واشر بین بدنه موتور و سر سیلندر با ترکیب مواد نسوز و لایه مسی مقوای مقاوم در مقابل حرارت و لایه فولادی تشکیل شده است که ضمن یکپارچه کردن سر سیلندر به بدنه موتور اجازه می‌دهد تا گردش روغن و آب بدون امکان مخلوط شدن صورت گیرد و نیز فضای سربسته اتاقک احتراق را آب بندی کند.

 

لوازم یدکی خودرو به قیمت عمده در سایت اگزوز یدک به فروش میرسد

 

میل لنگ 

میل‌لنگ خودرو قطعه‌ای است که باعث تبدیل حرکت خطی پیستون‌های داخل سیلندر به حرکت دورانی می‌شود. تقریباً تمام میل‌لنگ‌ها از جنس فولاد هستند که به روش فورج و با ترکیب کربن متوسط یا آلیاژ فولاد با کروم ساخته می‌شوند، همچنین در این قطعه از فلز وانادیوم برای خنک شدن سریع در برابر هوا استفاده شده است. در میل‌لنگ خودروهای ارزان‌تر از فولادهای ارزان‌تری استفاده می‌شود. شاتون به وسیله یاتاقان به‌راحتی حول محور میل‌لنگ می‌چرخد و ارتعاشات میل‌لنگ توسط قطعه‌ای به نام فلایویل که به انتهای میل‌لنگ متصل است، خنثی می‌شود، اما در انتهای دیگر یا همان سر دیگر میل‌لنگ، چرخ‌دنده‌ای وجود دارد که باعث چرخش میل بادامک می‌شود. در جلوی این چرخ‌دنده، قطعه‌ای به نام پولی کار گذاشته شده است که از آن برای به حرکت درآوردن دینام، پمپ هیدرولیک، کمپرسور کولر و واتر پمپ استفاده می‌شود.

 

میل سوپاپ

میل سوپاپ یا میل بادامک وظیفه  باز و بستن  سوپاپ‌ها را بر عهده دارد  بر روی میل سوپاپ دایره اکسانتیر و دنده اویل پمپ وجود دارد میل سوپاپ نیروی خود را از میل لنگ توسط دنده دریافت مینماید وظیفه باز و بسته کردن سوپاپ یا فرمان موتور را به عهده دارد در روی میل سوپاپ بادامکهای قرار دارند که می‌توانند حرکت دورانی را به حرکت مستقیم الخط  تبدیل نمایند شکل بادمکها در کار موتور تاثیر بسزایی داشته و مقدار اوانس و ریتارد سوپاپها نیز روی بادامکها محاسبه شده است.

 

شمع

 شمع خودرو قطعه ای متشکل از الکترود، عایق چینی، واشرها و غیره می‌باشد که در بالای محفظه احتراق و سیلندر خودرو قرار گرفته و از یک طرف جریان ولتاژ بالای برق را گرفته و از طرف دیگر با ایجاد جرقه زنی در محظه احتراق باعث انفجار بخار فشرده شده بنزین و در نتیجه ایجاد نیروی لازم برای حرکت خودرو می‌گردد. در حقیقت شمع خودرو وظیفه انفجار در محفظه احتراق و حرکت دادن سیلندرها به سمت پایین را دارند. با پاشش سوخت توسط انژکتور به درون سیلندر و سپس فشرده شدن آن توسط سوپاپ، شمع جرقه ایجاد نموده و باعث انفجار در محظه احتراق می‌گردد.

قطعات خودرو اگزوز یدک

تسمه تایم 

تسمه تایم یک تسمه پلاستیکی است که در حقیقت رابط میان میل‌لنگ و میل‌سوپاپ (میل باداماک ) محسوب می‌شود. یعنی طوری تنظیم شده که با چرخش میل‌لنگ، میل‌سوپاپ را هم می‌چرخاند و البته باعث حرکت سوپاپ‌ها می‌شود. تسمه تایم را باید جزوی از قطعات موتورهای احتراق داخلی به حساب آورد. قبل از تسمه تایم از زنجیر تایم در موتور اتومبیل‌ها استفاده می‌شد.

 

ارسال قطعات خودرو به سراسر کشور و پرداخت درب محل شما


فنر سوپاپ 

فنر سوپاپ از مفتولی به قطر ۳ تا ۵میلی متر از جنس فولاد فنر، ساخته می‌شود. دو طرف فنر را تراش می‌دهند تا به صورت قائم در جای خود قرار گیرد. وظیفه‌ی فنر بستن سوپاپ است. معمولاً حلقه‌های فنر در طرف سر سیلندر نزدیک یکدیگر و در طرف خار دورتر از یکدیگر ساخته می‌شوند.طول آزاد آن بسته به طرح فنر بین ۴۰ تا ۵۰ میلی متر متغیر است ولی وقتی ( فنر ) روی سر سیلندر نصب می‌شود، طول آن کاهش می‌یابد و نیروی حدود ۲۰ کیلوگرم به آن وارد می‌شود. هنگامی که توسط بادامک، سوپاپ باز شود، طول فنر کم‌تر می‌شود و نیرویی معادل ۴۰ کیلوگرم به آن اعمال می‌گردد. این عملیات با سرعت زیاد، تحت حرارت بالا و همراه با ضربه صورت می‌گیرد. بنابراین فنر کم کم استهلاک می‌یابد و ضعیف می‌شود.

 

آموزشی تعمیر خودرو در خانه و نحوه نگهدار آن در سایت اگزوز یدک ببینید

 

موتورگیربوکس 

 وظیفه کنترل و تنظیم این قدرت با گیربکس یا جعبه دنده خودرو است. درواقع گیربکس به راننده اجازه می‌دهد تا خودرو را با سرعت‌های مختلف در شرایط متفاوت کنترل کند. اهمیت این بخش از این جهت است که هر موتوری قادر به تولید میزان مشخصی از توان و گشتاور است. اما از طریق گیربکس می‌توان بدون بالا بردن دور موتور و گشتاور، به سرعت دلخواه رسید. گیربکس در کنار این وظیفه مهم کارهای دیگری با درجه اهمیت متفاوت نیز انجام می‌دهد. مانند:

پیشگیری از سرعت‌های ناخواسته: به کمک گیربکس می‌توان خودرو را در سراشیبی‌ها و شرایط جاده‌ای که احتمال خروج سرعت از کنترل وجود دارد، اتومبیل را به صورت کامل در اختیار راننده قرار داد.

تنظیم جهت حرکت خودرو: به کمک گیربکس می‌توان جهت حرکت خودرو را به جلو و عقب کنترل کرد و به خودرو قدرت حرکت معکوس داد.

کار کردن موتور بدون حرکت خودرو: گاهی لازم است که موتور خودرو فعال باشد اما حرکتی صورت نگیرد. به کمک گیربکس می‌توان انتقال نیروی موتور به چرخ‌ها را متوقف و این امکان را فراهم کرد.

 

گلگیر

گلگیر قطعه‌ای است از جنس فلز که دور و اطراف چرخ و لاستیک خودرو  قرارگرفته و از اصابت سنگ، شن، اشیاء گوناگون و… به آنها جلوگیری می‌کند. علاوه بر این گلگیر از پاشش گل‌ولای جاده و زمین و همچنین آب به قطعات خودرو و موتور ممانعت به عمل می‌آورد. از این رو وجود گلگیر جهت محافظت از خودرو امری ضروری به نظر می‌رسد.این قطعه از ورق‌های فلزی و وزن آن بسته به مشخصات خودرو خواهد بود و در هر خودرو متفاوت خواهد بود. نکته‌ای که قابل‌توجه است این است که بعضی از گلگیرها در ساختار ماشین قرارگرفته و از بدنه خودرو جدا نیستند، این در حالی است که برخی از گلگیرها به‌صورت جداگانه تولیدشده و بعداً به بدنه خودرو متصل می‌شوند.

 

کاپوت

درب موتور خودرو که در بین افراد بیشتر با نام کاپوت شناخته‌شده است یکی از قطعات بدنه خودروها می‌باشد. کاپوت در حالت کلی به‌طور کامل سطح موتور خودرو را پوشانده و از محتویات موتور خودرو محافظت می‌کند. ازنظر طراحی، کاپوت‌ها در طراحی کلی به یکدیگر شبیه بوده اما در عین شباهت با یکدیگر تفاوت‌هایی نیز دارند.

قطعات خودرو

سپر

سپر خودرو قطعه ای برای حفاظت از قسمت جلو و عقب بدنه خودرو است و معمولا در صورت برخورد تا یک سرعت معین در صورت تصادف آسیبی به آن‌ها نمی‌رسد.

 

کمک فنر

کمک فنرها از مهمترین قطعات سیستم تعلیق خودرو هستند که ابعاد و اشکال مختلفی دارند و در کنار هر چرخ یک کمک فنر تعبیه شده است. کمک فنرها ضربات وارد شده به خودرو را به حداقل می‌رسانند تا ضربه به جلوبندی و اتاق خودرو وارد نشود. همچنین کمک فنرها مانع از لرزش خودرو می‌شوند. اگر کمک فنرها آسیب دیده باشند، عبور از دست‌انداز‌ها و سطوح ناهموار تقریبا غیرممکن است چراکه به اتاق خودرو و راننده ضربه وارد می‌شود. هنگامی که خودرو در سطوح ناهموار در حال حرکت است ضربات به کمک فنر وارد می‌شود و فنرها با باز و بسته شدن ضربات را دفع می‌کنند. کمک فنرها انواع مختلفی دارند و بسته به اینکه از چه نوعی هستند، قطعات آنها تغییر می‌کند. به طور کلی بیشتر کمک فنرها از قطعاتی مانند فنر، پایه کمک، ضربه‌گیر، میل کمک، سوپاپ سر میل کمک، گاز یا مایع سیال و توپی سر کمک فنر تشکیل شده‌اند.

 

 


نظرات شما

    افزودن نظر شما