دسته بندی :  تعمیر و نگهداری

همه آنچه در مورد پلوس،گردگیر پلوس، سر پلوس و سه شاخه پلوس باید بدانید

اطلاعات مورد نیاز در مورد پلوس، گردگیر ، مشعلی و سه شاخه پلوس خودرو

برای اینکه یک خودرو حرکت کند نیاز به یک منبع تغذیه همانند باتری و یا موتوری که به وسیله بنزین، گازوئیل و گاز کار می‌کند، دارد. تا بتواند گشتاور لازم را به وجود آورد، حال این نیروی گشتاور بایستی به طریقی کنترل شده جهت حرکت آرام و تند شتاب گیری به چرخ‌های خودرو منتقل می‌شود.

پلوس یا «Axle Shaft» یکی از مهمترین قطعه‌ها در جلوبندی خودرو است که وظیفه‌ی انتقال نیرو از دیفرانسیل به چرخ‌ها را بر عهده دارد. در شکل فیزیکی، همان قطعه میله مانندی است که از داخل دیفرانسیل بیرون آمده و به چرخ‌ها متصل است اما در اصل اجزای آن شامل سر پلوس، میل پلوس، گردگیر پلوس، سه شاخه و خار نگهدارنده می‌شود

وظیفه پلوس

همان طور که می‌دانیم وظیفه قطعه‌ی پلوس انتقال قدرت از جعبه دنده به چرخ‌ها و نهایتاً به حرکت در آوردن خودرو است. از آن جا که خودرو می‌بایست در شرایط مختلف پیچ و خم جاده‌ها حرکت کند. ضروری است که قطعه پلوس از ناحیه سر چرخ‌‌ها متحرک باشد تا در هنگام پیچیدن و دور زدن‌ها دچار تنش و شکستگی نشود.

سر پلوس، سه شاخه پلوس مشعلی و کاسه پلوس

همچنین لازم است که جهت عبور از دست اندازها و چاله‌های احتمالی مسیر، اندکی حرکت طولی نیز داشته باشد تا از بیرون زدن پلوس از هزارخاری اتصال به دیفرانسیل و یا توپی سرچرخ‌ها ممانعت به عمل آید. از این رو جهت حرکت پیچشی پلوس از قطعه‌ای به نام سرپلوس که دارای مفصل می‌باشد، استفاده کرده‌اند. همچنین جهت حرکت طولی پلوس و اختلاف دور سر پیچ‌ها از قطعه سه‌شاخه پلوس و کاسه پلوس استفاده شده است.

جهت حفظ کیفیت و جلوگیری از داغ شدن، زنگ زدگی و تولید صدای اضافی از ناحیه پلوس به دلیل گردش دائم از گردگیرهای پلوس استفاده می‌شود، البته این گردگیرها بایستی دارای استاندارد و ضد ازون باشند تا در شرایط سرما و گرما دچار ترک خوردگی نگردند و سلامت رانندگی را تضمین نمایند. ولی بایستی به‌صورت دوره‌ای هر سه ماه یک بار آن‌ها را از لحاظ ظاهری، اتصال بست‌ها و موجودی گیریس کنترل کرد، همچنین در صورت تعویض گردگیرها بایستی حتماً مقدار سطح واسگازین را کنترل کرد.

از عواملی که سبب خرابی قطعه پلوس می‌شوند، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. پارگی گردگیر وخشک کارکردن پلوس
  2. انجام حرکات ناگهانی Take off (ریختن ساچمه سه شاخه پلوس)
  3. شل بودن مهره‌ی اتصال به سر چرخ‌ها
  4. بیرون زدن هزارخار از ناحیه گیربکس
  5. حرکت خودرو در شرایط پیچ جاده‌ای و پیوسته
  6. بالانس نبودن میله پلوس
  7. عدم وجود واسگازین در گیربکس (قفل شدن دیفرانسیل و کله پلوس)
  8. انجام بکسل کردن‌های مستمر و خارج از ظرفیت

پلوس‌ها چگونه خراب می‌شوند؟

در واقع آسیب وارده به هر یک از اجزای پلوس موجب بروز صدای اضافی از ناحیه چرخ‌ها می‌شود اما بیشترین مورد خرابی که در پلوس دیده شده، پاره شدن گردگیرهای آن است. این قطعه‌ی قیف مانند که در انتهای پلوس قرار گرفته وظیفه جلوگیری از ورود یا برخورد گرد و خاک و یا سایر آلاینده‌ها و ذرات خارجی به سر پلوس را دارد بنابراین پارگی آن موجب وارد شدن صدمات جدی به سرپلوس و مفصل‌ها خواهد شد.

در زیر سایر مواردی که باعث بروز مشکل در پلوس می‌شود، ذکر شده اند:

  • رها کردن نادرست کلاج و ضربه‌های ناگهانی به خودرو
  • رانندگی با دنده اشتباه
  • ترمز‌های بی جا و استفاده ناصحیح از ترمز دستی
  • روشن کردن خودرو با هل دادن
  • چک نکردن اتصالات سرپلوس
  • بکسل کردن وسیله ای که وزن بیشتری نسبت به خودرو دارد

عیب یابی خرابی پلوس

فرمان ماشینتان را تا انتهای یک سمت بچرخانید، و در همان حالت حرکت کنید. طی حرکت دورانی خودروی تان صدای تق تق می‌شنوید؟ از هر سمتی صدا به گوش می‌رسد، پلوس آن سمت خراب شده است و شنیدن صدا از هر دو طرف محور جلو یعنی پلوس هر دو طرف ایراد دارد.

از مواردی که می‌توان به خرابی پلوس‌ها پی برد و معمولاً مشهود است، باید به شنیدن صدای تق تق از سرچرخ‌ها هنگام دور زدن اشاره کرد، همچنین از دیگر موارد می‌توان به لنگی پلوس‌ها اشاره نمود که معمولاً در سرعت بالا در اتاق و یا دسته دنده لرزش ایجاد می‌نماید و گاهاً هنگام شل و سفت کردن گاز تقه نیز می‌زند.

برای رفع عیوب مرتبط با پلوس با توجه به اینکه این قطعه متشکل از چند قطعه کوچک دیگر نیز هست و در شرایط رانندگی همه به یک اندازه مستهلک می‌شوند، بهتر است از تعویض موردی اجتناب کرده و کل قطعه را تعویض کنیم چرا که برخی عیوب به صورت ظاهری قابل مشاهده نیستند و باعث خرابی زود هنگام و مجدد قطعه می‌شوند.

نکات مهم در تعویض پلوس

برای باز کردن مهره پلوس هرگز نباید از ترمز استفاده کرد.

قبل از جدا کردن پلوس از دیفرانسیل باید «واسکازین» گیربکس و دیفرانسیل آن را تخلیه کرد. واسکازین یا روغن دنده، روغنی با مواد افزودنی مخصوصی است که از چرخ دنده‌ها و متعلقاتشان در برابر فشارهای وارده محافظت می‌کند.

چنانچه نیاز به باز کردن و خارج کردن پلوس‌های هر دو سمت باشد، حتما می‌بایست در محل اتصال پلوس به دیفرانسیل یک شافت موقت قرار داد تا دنده‌های پلوس جا به جا نشوند.

موقع انجام تعمیرات باید مراقب بود که کاسه نمد آسیب نبیند چون منجر به روغن ریزی می‌شود.





فروش آنلاین لوازم داخلی خودرو با قیمت باورنکردنی



خرید آنلاین لوازم یدکی پراید با نازلترین قیمت‌ها در اگزوز یدک
اشتراک گذاری:

کلمات مرتبط

#پلوس #فروشگاه آنلاین لوازم یدکی پژو #فروشگاه آنلاین لوازم خودرو اورجینال #فروشگاه لوازم خودرو اصلی #میل پلوس #فروشگاه آنلاین لوازم سمند #فروشگاه لوازم یدکی خودرو گارانتی دار #فروشگاه آنلاین لوازم خودرو مورد اعتماد #گردگیر #قطعات خودرو اورجینال #لوازم مصرفی #فروشگاه لوازم یدکی ماشین در مرکزی #گردگیر پلوس #فروشگاه آنلاین قطعات پیکان #فروشگاه آنلاین لوازم پراید 132 #سه شاخه پلوس #ghatat yadaki samand #kharid ghatat yadaki tiba #kharid lavazem yadaki samand #وظیفه پلوس #قطعات خودرو ارزان #فروشگاه قطعات خودرو در اراک #ghatat yadaki 206 #وظیفه سه شاخه پلوس #فروشگاه لوازم یدکی خودرو در تبریز #فروشگاه لوازم یدکی خودرو خارجی #فروشگاه آنلاین لوازم یدکی خودرو مورد اعتماد #وظیفه گردگیر پلوس #فروشگاه قطعات ماشین در اصفهان #فروشگاه آنلاین لوازم خودرو با ارسال رایگان #online #سر پلوس #لوازم ماشین تصادفی #kharid ghatat yadaki perayd #فروشگاه آنلاین لوازم یدکی خودرو سال #کله پلوس #فروشگاه آنلاین لوازم یدکی پژو 206 #فروشگاه آنلاین لوازم یدکی خودرو بهمن موتور #فروشگاه آنلاین لوازم خودرو با ضمانت #وظیفه سر پلوس #فروش آنلاین قطعات ماشین #فروشگاه قطعات خودرو در اصفهان #فروشگاه لوازم یدکی خودرو اصلی #وظیفه کله پلوس #فروشگاه آنلاین قطعات ماشین ایرانماشین #فروشگاه آنلاین قطعات 206 #فروشگاه آنلاین قطعات ماشین اصلی

نظرات شما

    افزودن نظر شما