دسته بندی :  تعمیر و نگهداری

ساختمان، عملکرد و خرابی‌های سیبک

سیبک

سیبک‌ها قطعاتی از خودرو هستند که نقش بسیار مهمی را در حرکت خودرو ایفا می‌کنند. سیبک‌ها معمولا در سیستم فرمان و سیستم تعلیق خودرو کاربرد دارند و وظیفه شان به طور کلی، فراهم سازی امکان حرکت دورانی و چرخشی در هنگام نیاز است. وظیفه سیبک فرمان، علاوه بر متصل کردن چرخ‌ها به سیستم تعلیق، واسطه چرخیدن چرخ‌ها هم می‌شود و وظیفه سیبک سیستم تعلیق، فراهم آوردن امکان حرکت نرم خودرو در هنگام عبور از سطوح ناهموار است.

سیبک خودرو چیست؟

سیبک قطعه کروی شکل، که باعث چرخش در چند محور مجزا به صورت هم زمان می‌شود. قطعه سیبک در چند قسمت از خودرو به کار رفته است. این قطعات شبیه به هم، وظیفه خاص خود را دارند. سیبک مشابه یک گوی فلزی بوده که یک بازو به آن متصل شده است. این گوی فلزی درون محفظه‌ای فولادی قرار داشته که اطراف آن نیز با لاستیک پوشانده شده است. پرواضح است که حرکت دورانی در داخل این محفظه انجام می‌گیرد. در واقع، حرکت رفت و برگشتی قطعه‌ای که در قسمت بالایی بازوی سیبک قرار دارد؛ منجر به حرکت دورانی سیبک می‌گردد. این حرکت دورانی باعث می‌شود تا قطعه ای که در قسمت بازوی سیبک متصل شده است، توانایی حرکت به طرفین و بالا و پایین را به طور همزمان داشته باشد. بنابراین این قطعات نقش مهمی را در فرمان پذیری خودرو و همچنین در سیستم تعلیق خودرو بازی می‌کنند.

هنگامی که شما فرمان خودرو را به یک جهت می‌چرخانید، سیبک فرمان این حرکت را به چرخ‌ها منتقل می‌کند و از طرفی حرکت در جهت بالا و پایین، سبب می‌شود تا در هنگام حرکت خودرو در دست اندازها و سطوح ناهموار، چرخ‌ها از انعطاف پذیری مورد نیاز بهره مند شوند. به همین علت است که وجود هر گونه اشکال در این قطعه به طور مستقیم در سیستم تعلیق و فرمان خودرو تاثیر خواهد گذاشت

علائم خرابی سیبک خودرو

این قطعه در خودرو نقش مهمی را ایفا می‌کند و با این که معمولا در معرض آسیب‌های مختلفی قرار می‌گیرد اما به سادگی خراب نمی‌شود. با این حال ممکن است بنا به دلایل مختلفی، این قطعه از خودرو نیز دچار مشکلات مختلفی شود. در ادامه تعدادی از علائم خرابی سیبک خودرو ذکر شده است که با مشاهده هر کدام از این نشانه ها، باید سلامت این قطعه را بررسی کنید.

  • لرزش فرمان در حین حرکت و در هنگام چرخاندن فرمان
  • خلاصی بیش از حد فرمان
  • کشیده شدن فرمان به یک سمت مخصوصا هنگام دور زدن
  • عدم بازگشت فرمان به موقعیت اصلی خود پس از چرخش
  • سروصدای غیرعادی خودرو به هنگام عبور از دست‌اندازها
  • کم شدن میزان فرمان پذیری خودرو
  • انحراف خودرو از مسیر و عدم حرکت در مسیر مستقیم
  • سایش غیرطبیعی لاستیک‌های جلو
  • فرسودگی زودرس قطعات سیستم فرمان
  • سفت شدن فرمان
  • لقی بیش از حد فرمان
  • کشیده شدن خودرو به راست و چپ در دست‌اندازها

معمولا عبور از دست اندازها با سرعت بالا، چرخاندن فرمان با قدرت زیاد، بروز تصادفات، پوسیدگی و زنگ زدگی، هرز شدگی و لقی، از جمله عواملی هستند که باعث خرابی این قطعه می‌شوند و موجب می‌شوند تا راننده مجبور به تعویض این قطعه شود. شکستن سیبک باعث هرزگردی فرمان و عدم فرمان پذیری خودرو خواهد شد و در نتیجه هنگامی که این قطعه از سیستم فرمان دچار مشکل عمده شود، رانندگی با خودرو امکان پذیر نخواهد بود. در نتیجه پیشنهاد می‌شود که قبل از این که این ناحیه از خودرو دچار مشکل عمده شود، در صورت مشاهده علائم بالا، به فکر تعمیر آن باشید.

دلایل خرابی سیبک

صرف اطلاع از علائم خرابی یک قطعه یا سیستم در خودرو، ارزش افزوده خاصی برای راننده یا مالک خودرو ایجاد نمی‌کند بلکه باید دلایل این امر نیز مشخص و مرتفع شوند. مهم‌ترین دلایل خرابی سیبک‌ها عبارتند از:

  • زنگ‌زدگی سیبک‌ها
  • خوردگی سیبک‌ها
  • هرز شدن پیچ و مهره‌ها
  • پارگی گردگیر سیبک

در گذشته بیشتر از سیبک‌های گریس دار استفاده می‌شد. سیبک‌های گریس دار با هر بار تعویض روغن باید گریس کاری می‌شدند. در حال حاضر، تولید و به کارگیری این قطعات در خودرو، بهینه شده و نیاز به مراقبت خاصی ندارند، اما به این معنی نیست که به طور کامل از رسیدگی به سیبک غافل شویم. در بیشتر موارد، بدون روغن کار کردن سیبک و مرغوب نبودن جنس سیبک باعث خرابی آن می‌شود. عامل دیگری که منجر به خرابی سیبک می‌شود، پاره شدن گردگیرهاست.

گردگیر سیبک در مجاورت آب و هواست، بنابراین عواملی مانند باران باعث پوسیدگی و پارگی آن می‌شود. نحوه رانندگی شما هم در بیشتر شدن عمر گردگیر مؤثر است. عبور سریع و با شدت از دست اندازها و نیز تصادف‌های سنگین باعث پارگی گردگیر می‌شود. برای دیرتر خراب شدن سیبک فرمان از گردگیرهای مناسب استفاده کنید. بوش‌های داخلی سیبک نیز ممکن است به مرور زمان و بر اثر کارکرد طولانی آسیب ببینند.

هر وقت حس کردید فرمان پذیری خودرو کم شده و از مسیر منحرف می‌شود، به سراغ تایرها بروید. سایش بیش از حد تایرها مهر تأییدی بر عملکرد نادرست سیبک فرمان است. اگر مواردی را که در قسمت قبل گفته شد، مشاهده کردید، برای تعویض این قطعه اقدام کنید. علت استفاده نکردن از کلمه تعمیر برای سیبک این است که این قطعه به صورت پرسی ساخته می‌شود و تعمیر شدنی نیست

 





فروش انلاین لوازم خارجی خودرو در اپیکیشن اگزوز یدک



آموزش تعمیر خودرو در خانه و نحوه نگهداری آن در سایت اگزوز یدک ببینید

نظرات شما

    افزودن نظر شما